Restauració de les pintures murals de l’Ermita de l’Avellà

L’Ermita de l’Avellà allotja un important conjunt de pintures murals del segle XVIII. L’artista d’aquesta obra fou Pasqual Mespletera, un pintor de Sant Mateu que l’any 1737 fou cridat a Catí per decorar aquesta església, al mateix temps que ho feia en la Capella de la Comunió de l’Església Parroquial de l’Assumpció. Hi va haver un segon artista participant de la decoració de l’Avellà, Francesc Blasco, qui l’any 1760 pintà el reraltar. Les pintures es reparteixen pels tres trams de la volta de canó que cobreix la nau, la cúpula que cobreix el creuer i el cupulí que cobreix el templet on hi ha la Verge.

Degut a l’important grau d’humitat que hi ha, sobretot en les pintures del lateral dret, l’estat de conservació d’aquestes ha estat sempre un motiu de preocupació, perillant la seva integritat, per aquesta raó s’han efectuat diverses restauracions.

Actualment s’està restaurant part de les pintures del lateral dret, per part d’un grup de set restauradores, quatre d’aquestes són estudiants en pràctiques de l’últim any del Grau en Conservació i Restauració de Béns Culturals de la Universitat Politècnica de València, elles són: Laia Agost, Aida Blaya, Clotilde Lemoine i Aldara Linares; tres de les seves companyes estan becades per la Diputació de Castelló: Luisa Tuset, Andrea Sanz i Elena Miraflores. El grup està encapçalat per la Cap del Servei de Conservació i Restauració de Béns Culturals de la Diputació de Castelló, Núria Felip i la Tècnica Responsable del Servei de Restauració i Conservació d’Arqueologia, Pilar Pujol. La restauració s’ha dut a terme gràcies a un conveni entre la Diputació de Castelló (Servei de Restauració) i la Universitat Politècnica de València, adreçat a estudiants en pràctiques. Fins ara s’ha treballat en la consolidació de les pintures greument deteriorades per la humitat, el qual per part de l’ajuntament ja està resolt, per tant, es continuarà en les tasques de restauració per part del Servei de Restauració de la Diputació, fins que les pintures es puguin conservar en bon estat.

img_4189
Vista general de l’interior de l’església

El passat mes d’agost ens vam apropar a l’Avellà per poder veure de primera mà el treball que estan realitzant i endinsar-nos un poc en el procés de restauració. A continuació us deixem un resum de tot el que ens va contar l’equip de restauradores:

Duració del treball

La previsió inicial de la restauració és de dos mesos, aprofitant la campanya d’estiu les restauradores van treballar durant els mesos de juliol i agost. Tot i que, cabia la possibilitat que, si fos necessari, les tres becàries de la Diputació de Castelló allarguessin l’estància a partir de setembre, fet que finalment ha ocorregut.

Estat de conservació abans de l’inici de la restauració

Tal i com ens van explicar, les pintures es trobaven en un estat molt deteriorat, degut a la gran quantitat de sals que desprèn la humitat a la que està exposada l’església, sobretot en la part del lateral dret, les quals han fet que el suport de la pintura s’estigués desintegrant. La resta de pintures de l’església mantenen un estat de conservació favorable, ja que no estan exposades al mateix grau d’humitat que les del lateral dret.

Estat actual

En aquest moment es troben en les primeres fases de la restauració, es tracta de la consolidació de la pintura. Per assegurar una bona conservació posterior han de fixar correctament la pintura perquè aquesta no es deteriori més.

img_4191
Restauradora intervenint sobre les pintures del lateral dret

Procés i tècniques emprades

  1. El primer que van fer fou fotografiar i documentar l’estat de les pintures per poder fer una comparació amb el resultat final.
  2. Provar diferents tècniques per valorar quin és el procés més adequat per a la pintura.
  3. El tercer pas fou netejar de manera general les pintures i donar-li una capa de protecció a la pintura.
  4. A continuació començaren a consolidar i fixar la capa pictòrica, la tasca en la que es troben actualment.
  5. El següent pas que hauran de seguir serà netejar més exhaustivament tota la zona de les pintures abans fixades.
  6. Per últim, hauran de valorar la reintegració de les pintures i l’estat en el que han quedat al finalitzar el procés de restauració. I en el cas que fos necessari, plantejar futures restauracions.

Objectiu del procés

L’objectiu principal de l’equip és realitzar una restauració amb un resultat que permeti no haver de tornar a realitzar restauracions. També tenen com a objectiu important aconseguir que el conjunt mural estigui salvaguardat, ja que en aquest moment si això no s’aconsegueix les pintures tenen el perill de desprendre’s en qualsevol moment.

Expectatives del resultat final

La restauració frenarà el perill de despreniment de les pintures i sobretot millorarà la seva aparença. Ja que en aquest moment apart d’estar en perill, el seu estat no ens permet gaudir de la pintura en tot el seu esplendor degut a la capa de sals que hi ha superposada.

Sobre Catí…

A banda d’interessar-nos pel procés de restauració, per finalitzar l’entrevista vam preguntar a les restauradores sobre quina és la visió que tenen del poble i de la seva gent. Amb la qual ens han fet saber que s’han sentit molt ben acollides per la gent de Catí i que s’han sorprès per la gran quantitat de veïns i veïnes que s’apropen a l’ermita per posar-se al dia sobre l’estat de les pintures i conèixer la feina que estan realitzant, aquest és un signe de que els catinencs es preocupen pel seu patrimoni, a més, els ha agradat molt el poble, el seu ambient, el seu clima i també l’aigua de l’Avellà.

 

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

Conectando a %s